Streetfoodconcept

Datum: 29 mei 2019
Streetfoodconcept

Een goed concept ontwikkel je samen

De Winkel van Sinkel in Utrecht opent 1 juni de deuren van hun nieuwste concept: Tante Sinkel Festival Kitchen. In samenwerking met Hocras heeft de Winkel van Sinkel dit gloednieuwe streetfoodconcept ontwikkeld. Op dinsdag 14 mei interviewden wij mede-eigenaar Maryse François.
 
Wat is de reden van het ontwikkelen van dit nieuwe concept?
“De Winkel van Sinkel is meer dan alleen restaurant, meer dan een club, meer dan banqueting. Het zijn meerdere concepten onder één dak. Dit stond al beschreven in de visie van Anton Sinkel in 1838. In dit historische pand startte hij het eerste warenhuis van Nederland, waar voor iedereen iets moest zijn. Wij zijn nu 20 jaar eigenaar en proberen met diverse concepten onder dit dak ook aan iedereen iets te bieden. De tapaskelder die voorheen in de werfkelder zat, was toe aan vernieuwing. We moesten iets aan het huidige concept veranderen.”

Wat was jullie volgende stap in de ontwikkeling?
“Ik ben met mijn compagnon Dirk Velthuizen om de tafel gaan zitten om te bedenken welke kant we op wilden. Het was heel leuk om te ervaren dat je als compagnons zijnde dezelfde gedachtegang hebt zonder dat je het eerder hebt uitgesproken. Een van de eerste vragen die we onszelf stelden was: welke doelgroep willen we bedienen? Utrecht is een echte studentenstad. Wij doelden met de reeds bestaande concepten meer op de net afgestudeerden (ouder dan 25 jaar). Maar in een stad als Utrecht, moet je toch ook iets voor de studenten doen. Daarom hebben wij studenten uitgenodigd en zijn we om de tafel gaan zitten. We zijn aan de slag gegaan met vragenlijsten, moodboards en hebben veel gesprekken gevoerd. We zochten antwoorden op vele vragen. Wat missen ze nu, wat vinden ze leuk in de stad, hoe vaak gaan ze uit en wat is dan het bestedingspatroon?”

Waren de antwoorden verrassend?
“Er zijn een aantal dingen heel erg bijgebleven. Ze riepen onder andere dat ze naar de stad Utrecht zijn gekomen om te studeren, vanwege de gezelligheid, de Domtoren en de Winkel van Sinkel. Dat vond ik heel bijzonder om te horen! Uiteraard vroeg ik hen waarom ze hier dan niet vaker te vinden zijn, en wat bleek? Ze zijn trots op de Winkel van Sinkel maar de concepten zijn allemaal net iets te premium. Te duur voor hun bestedingsbudget.
Na de vele gesprekken met studenten hebben we een aantal kernwoorden vastgesteld voor het nieuwe concept: gezelligheid, verbindend, sociaal, vullend, interessant en lekker. Vullend in de zin dat het geen ieniemienie hapjes mogen zijn. Natuurlijk is de prijs-kwaliteitverhouding ook bepalend. En niet te vergeten: Instagram! Van de studenten kreeg ik te horen: met alles wat je doet, of het nu op het gebied van food is of wat je op de muren zet, op het moment dat je er géén foto van wilt maken, is het niet goed genoeg.”

Hoe zijn jullie op streetfood gekomen?
“In eerste instantie kwamen we uit op Mexican food: prijstechnisch gezien, het is vullend en smaakvol,  kleurrijk en daardoor ook Instagramable. Het nadeel hiervan was dat we niet teveel één richting op wilden gaan. Studenten zijn erg gevoelig voor hypes en daarin willen we wel graag flexibel kunnen meeschuiven. Van de kleine Mexicaanse hapjes zijn we overgegaan naar streetfoodgerechten. Vanwege het kernwoord ‘vullend’ is festivalfood aantrekkelijker, de portionering van festivalgerechten is namelijk groter. De gerechten zijn makkelijk te delen maar ook prima per persoon te nuttigen. Ze kunnen hier lekker uit eten, maar ook een hapje eten tijdens het uitwerken van schoolprojecten. Als we de trend streetfood sterker maken door het in restaurants op te nemen, trekken we het festivalgevoel langer door. Hoe lekker is het als je straks in de winter nog steeds het festivalgevoel kunt hebben?”

Wat vonden de studenten van dit idee?
“De studenten reageerden hier super positief op. Wetende wat de doelgroep wil en wat wij voor ogen hadden hebben we in vroeg stadium contact opgenomen met Raimond van Bavel van Hocras. Hij was ook erg enthousiast over de ideeën en de kennis die we ondertussen hadden verzameld. Er was toen nog weinig concreet maar we stonden open voor ideeën waardoor we ook konden sparren. Je moet in een proces als dit ook leren luisteren naar anderen en je durven open te stellen voor kritiek. Hocras heeft voorzetjes gemaakt, die kwamen voort uit jarenlange ervaring. Er kwamen hapklare brokken onze kant op waaraan we nog kleine dingen hebben aangepast. Onze chefs zijn naar Bussum gekomen om een aantal weken proef te koken op het inspiratieplein. Wij gaven aan welke richting we op wilden en hoe het gerecht eruit moest komen te zien. Het fijne aan het inspiratieplein van Hocras is dat je, wanneer er toch iets niet helemaal naar wens is, op het gebied van smaak of calculatie, je heel gemakkelijk shopt in de winkel. Je kunt op die manier heel eenvoudig en snel schakelen. Ook op het gebied van presentatie is dit mogelijk. De eerste verdieping van de winkel staat vol met non-foodaccessoires voor de aankleding.”

Hoe is de naam Tante Sinkel ontstaan?
“Het bleek dat studenten de naam Winkel van Sinkel gebruiken als werknaam. Om bijvoorbeeld de route in de stad aan te geven. Ze zeggen niet dat ze in de bibliotheek tegenover ons zitten, maar ‘ik zit tegenover de Winkel van Sinkel’. Dat maakt dat het merk Winkel van Sinkel een sterk merk is. In een eerder stadium wilden we iets gaan doen met Flammkuchen en ontstond de naam Tante Flambee. Het concept veranderde naar streetfood, maar ‘tante’ voelde gelijk zo lekker. Je vader en moeder zitten altijd te zeuren, je oom maakt alleen maar vunzige grapjes en opa en oma zijn te oud. Je tante is eigenlijk de persoon waarbij je altijd terecht kunt voor gezelligheid of als je problemen hebt. Om connectie te maken met de Winkel van Sinkel is het Tante Sinkel geworden. Om duidelijk te maken wat het concept inhoudt en om het kracht te geven hebben we daar Festival Kitchen aan toegevoegd.”
 
Wat wordt typerend voor Tante Sinkel Festival Kitchen?
“Het moet gezellig zijn voor grote groepen maar ook voor stelletjes die aan een tafeltje voor twee willen zitten. Er komen dus lange tafels maar ook kleine knusse hoekjes. Om het festivalgevoel terug te laten komen zal je ook snoeren met lampjes terugvinden. Maar ook de manier van serveren past in het concept. Het gerecht ‘Kratje Patatje’ kan je makkelijk doorgeven naar de andere kant van de tafel. Voor dranken komen er ‘buckets’ in plaats van flessen. Daarnaast hebben we één grote eyecatcher in de kelder: een hele mooie muurschildering van 1001kleuren. Het straalt gezelligheid uit en is een mooi middel om de geschiedenis van de stad te laten zien. De logo’s van Tante Sinkel staan ook op de muurschildering voor de herkenbaarheid. Wat er in ieder geval op moest was de Winkel van Sinkel en de Domtoren. Dat is volgens de studenten echt Utrecht.”

Nieuwsgierig geworden? Kom een kijkje nemen bij Tante Sinkel Festival Kitchen.