Van Delft

Datum: 10 oktober 2019
Van Delft

Ze zijn er weer; de pepernoten van Van Delft-de Pepernotenfabriek! Dit jaar zijn ze voor het eerst verkrijgbaar bij Hocras en daar zijn we hartstikke trots op. Wat zijn er veel inspirerende en bijzondere smaken dit jaar. Genoeg reden voor Hocras om een bezoek te brengen aan de fabriek om met eigen ogen te zien hoe dit oudste koekje van Nederland wordt gemaakt. We spraken met de directeur van Van Delft-de Pepernotenfabriek, Oscar de Lange.


Meer dan 70% van alle pepernoten die we eten in Nederland komt bij Van Delft vandaan. Dat betekent dat er, in het seizoen, 23 miljoen pepernoten per dag van de band rollen. De vraag naar het luxe assortiment pepernoten is dan ook enorm. ‘We zijn 5 jaar geleden begonnen met ├ę├ęn winkel, dat werden er vier en zijn er inmiddels veertig geworden. We willen de wereld veroveren met de  Pepernotenfabriek. Naast dat we de consument bereiken via retailers willen we ook graag andere kanalen inzetten om iedereen van onze pepernoten te laten genieten. Vandaar onze samenwerking met horecagroothandel Hocras.’
 

Pepernoten in de Horeca

Want voor de horeca liggen er volop kansen om gasten iets origineels aan te bieden met het   pepernoten-assortiment van Van Delft-de Pepernotenfabriek. Gasten zijn gemakkelijk te verrassen met een gerecht waar deze heerlijke pepernoten een rol spelen als topping of ingredi├źnt. Een originele touch geven aan de beleving van het koffiemoment?  Dat is heel gemakkelijk want het assortiment varieert van appeltaart tot karamel-zeezout en van tompouce tot prosecco. Er is dus altijd wel een smaak die past bij jouw horecagelegenheid of bij het smaakprofiel van jouw gerechten.

Ook in hotels zijn gasten eenvoudig te verwennen met deze pepernoten. Wat is er leuker dan het vinden van een zakje pepernoten op het hoofdkussen? Vooral voor buitenlandse gasten, die de pepernoot nog niet kennen, is dit een leuke manier om ze iets puur-Hollands te laten proeven. De Lange vertelt: ‘Naast het feit dat pepernoten gewoon heel lekker zijn, zijn ze ook ├ęcht Hollands. Onze missie is om deze Nederlandse traditie over te brengen naar het buitenland; ‘Pepernoten world wide!’ Onze droom is als Hollands visitekaartje ingezet te worden. Nederland is: tulpen, kaas, klompen ├ęn pepernoten.’

band-2-for-web.jpg
 

Smaakexplosies in recepten

De creativiteit om pepernoten te verwerken in gerechten laat De Lange volledig bij de koks die daarmee aan de slag gaan.  ‘We speuren de markt af naar hippe smaken, we kijken bij andere merken en natuurlijk ook in andere productcategorie├źn zoals ijs. Zo proberen we een breed smaakpalet aan te bieden’. Voor koks zijn de variaties dan ook eindeloos met smaken als gember-kaneel, pistache en karamel macchiato. Dat werd ook duidelijk toen vorig jaar een groot aantal influencers gevraagd is wat zij zouden maken met pepernoot als ingredi├źnt. ‘Er kwamen ontzettend veel bijzondere combinaties naar voren. We hebben zelfs receptidee├źn ontvangen waarbij pepernotenrasp over warm vlees werd gestrooid.’

Onze eigen Hocras-chefs zullen ook aan de slag gaan met de pepernoten. Dit unieke recept vind je in het december-nummer van de ‘Hocras’. Kun je niet wachten? Ga dan zelf aan de slag en verras je gasten met het lekkerste koekje van Nederland!

Klik voor het assortiment bij Hocras hier. Meer receptinspiratie vind je in Hocras 16.