Drie belangrijke foodtrends voor 2024

De behoeftes rondom voeding veranderen. Mensen zijn bewuster bezig met wat ze eten en duurzaamheid wordt een steeds belangrijker thema. Daarnaast neemt de vraag naar vega en vegan eten verder toe en wordt bij vlees en vis kwaliteit steeds belangrijker. Ook doen nieuwe wereldgerechten, zoals de Koreaanse keuken, steeds meer hun intrede. Nieuwsgierig waarmee je jouw gasten dit jaar blij maakt? Wij zetten drie belangrijke foodtrends voor 2024 op een rij.

 

Trend 1: koken met plantaardige eiwitten

Vegetarisch en vegan eten wordt steeds populairder en is ook dit jaar nog steeds een belangrijke trend. Toch zien we wel een verschuiving in de bereiding van plantaardige gerechten. Waar eerder met name de focus lag op het nabootsen van vleesproducten – denk aan de vegetarische rookworst of hamburger – zien we dat de groei in vleesvervangers afvlakt. In plaats daarvan wordt er steeds meer gekozen om gerechten voller te maken met behulp van plantaardige eiwitten. Denk bijvoorbeeld aan een lasagne Bolognese met linzen in plaats van gehakt. Of een Indiase curry gevuld met kikkererwten als alternatief voor vlees.

 

Trend 2: kruiden en specerijen

Een trend die eigenlijk perfect aansluit op de eerste, is het gebruik van kruiden en specerijen. Kruiden bepalen grotendeels de smaak van een gerecht, zeker bij gerechten die enkel groenten en plantaardige eiwitten als basis hebben. We zien hierbij veel kruiden met rokerige smaken, umami-versterkende specerijen als zeewier en paddenstoelen, Italiaanse kruiden en Koreaans in terug. Ook worden kant en klare kruidenmixen steeds populairder. Hiermee zijn eenvoudige groentegerechten al snel om te toveren tot verrassende smaaksensaties, denk hierbij ook aan onze Campure kruidenlijn.

Geen producten gevonden voor deze selectie.

 

Trend 3: Koreaanse keuken

Al een tijdje was het in opkomst, maar nu zien we dat de Koreaanse keuken steeds meer integreert in het wereldwijde culinaire aanbod. Gerechten als japchae, tteokbokki, bibimbap en natuurlijk kimchi worden meer mainstream. Daarnaast staat de Koreaanse keuken ook bekend om de bakkerij- en banketcultuur. Perfect om eens mee te variëren voor een verrassend dessert of lekkernij tijdens het koffiemoment. Kortom, een leuke trend om op in te haken als je gasten graag kennis wil laten maken met smaken van over de hele wereld.

Geen producten gevonden voor deze selectie.
Geen producten gevonden voor deze selectie.
Geen producten gevonden voor deze selectie.
Ik heb eenvraag