Koffie

Tegenwoordig staan Nederlanders in de mondiale top 5 van landen met de hoogste koffieconsumptie. Alleen Scandinaviërs, met uitzondering van Zweden, drinken meer koffie. Terwijl Italianen, tegen de verwachting in, zelfs buiten de top 10 vallen.

Hoewel in Nederland de koffiecultuur een blijvertje is, verandert het koffielandschap voortdurend. Steeds met het oog op verbetering. Zo serveert het overgrote deel van de horeca inmiddels koffie van bonen die ‘on the spot’ worden gemalen in plaats van de oude vertrouwde filterkoffie. Desalniettemin heeft de toegenomen vraag naar diversiteit van koffie en zetmethoden gezorgd voor een opleving van de filterkoffie in de vorm van slow coffee. De wereld van koffie is dynamisch en dat beperkt zich bovendien niet meer uitsluitend tot de koffie en zetmethoden.

De mondiale koffie consumptie is in de afgelopen 250 jaar ver-tweehonderd-voudigd.

Koffielegendes

Er bestaan verschillende legenden over de ontdekking van koffie. Een van de oudste gaat over een jonge geitenherder in Ethiopië, rond 850 na Chr. Hij merkte dat zijn geiten na het eten van een bepaald soort bes heel veel energie kregen. Hierop proefde hij de vrucht, maar was zo teleurgesteld in de bittere smaak dat hij de vrucht in het vuur gooide. Na een korte tijd, en het verbranden van de koffiebes, ontstond de ware geur van koffie. Uit nieuwsgierigheid maakte hij een drankje van de overblijfselen van de verbrande koffie. Het werd gezien als een geschenk van God omdat het hielp om de halve nacht wakker te blijven.


Door de grote vraag naar koffie is deze warme drank uitgegroeid tot het meest verhandelde artikel na aardolieproducten. Deze trend ging vergezeld van periodes van overproductie, verbranding van overtollige voorraden, inzakkende prijzen, wereldwijde economische crisis, afnemende consumptie in de beide wereldoorlogen en de totstandkoming van mondiale overeenkomsten om de koffieprijzen te stabiliseren. Na de Tweede Wereldoorlog werd koffie in Europa een symbool van economische wederopbouw en welvaart. Het feit dat men koffie dronk, betekende dat men weer geld had om uit te geven.

 

 

 

Kwaliteit van koffie 

Koffie is een versproduct. Vanaf het moment van het openen van de zak treedt er veroudering op. Om een lekkere en verse kop koffie te kunnen zetten, is er veel kennis en kunde nodig om dit op de juiste manier te doen. Verschillende koffiemerken bieden hierin ondersteuning en bieden training aan aan jouw werknemers. Denk hierbij aan het maken van een perfecte espresso, of een training voor het juist afstellen van jouw koffiemachine.

Alles voor de koffie

Geen producten gevonden voor deze selectie.
Geen producten gevonden voor deze selectie.
Geen producten gevonden voor deze selectie.
Ik heb eenvraag