2023 is van start: wat valt op in horeca landschap?

Dat je als een horecaondernemer flexibel moet zijn, is de afgelopen jaren wel gebleken. Van de coronacrisis – waarbij we allemaal massaal de bezorgservice op gang hebben gebracht – tot aan het herzien van menukaarten, nadat de inflatie op veel tot bijna alle artikelgroepen is doorgevoerd. Helaas lijkt het erop dat de oplopende prijzen nog niet achter de rug zijn en ook 2023 zal helaas nog in het teken van prijsstijgingen staan. Toch zijn er gelukkig genoeg manieren om hier slim mee om te gaan. Nieuwsgierig? Kom dan langs bij samen aan tafel met Hocras’.

Horecatrends 2023

Maar wat verwachten wij nog meer van 2023? Want naast prijsstijgingen, zijn er natuurlijk ook een hoop ontwikkelingen die wél positief zijn. Daarom zetten wij 5 belangrijke horecatrends voor je op een rij, waar jij aankomend jaar op kunt inspelen. 

Plant-based van niche naar mainstream

Dat de vegan alternatieven de laatste jaren extreem zijn toegenomen, is waarschijnlijk niemand ontgaan. Er zijn niet alleen steeds meer aanbieders die vleesvervangers op de markt hebben gebracht, de kwaliteit is de laatste jaren ook steeds beter geworden. Zo zijn de artikelen van de Vegetarische Slager niet meer van echt te onderscheiden. Maar ook in de zuivelcategorie zijn er kwalitatieve oplossingen te vinden met plant based kaas en room. En hoewel het percentage vegans in Nederland niet extreem hard stijgt, komen er wel steeds meer flexitariërs bij, die vanwege andere redenen (bijv. kosten, gezondheid of duurzaamheid) geïnteresseerd zijn in vegan gerechten. Interesse in ons vegan assortiment?
Bekijk onze world of vegan.

De chef maakt de keuze

Bij veel restaurants, met name in het iets luxere segment, zie je steeds vaker dat de standaard à la carte kaart plaatsmaakt voor een vast menu. De gast hoeft hierbij alleen nog maar een keuze te maken uit het aantal gangen en eventueel te kiezen tussen vegetarische gerechten of een menu met vlees. Hierna is de invulling volledig aan de chef. Dit biedt de mogelijkheid om met mooie seizoensproducten te werken, verser te koken, maar ook te profiteren van kortlopende acties. Niet alleen beter voor het milieu, maar dus ook voor jouw marges! Neem bijvoorbeeld eens een kijkje tussen de wekelijks wisselende acties op hoofdcomponent in onze marktkraam.

Gemak in de keuken

In de huidige tijd is het vinden van gekwalificeerd personeel best een uitdaging. Toch is het belangrijk dat gasten hier niets van merken en dat het personeelstekort niet leidt tot kwaliteitsverlies. Dit kan je doen door gebruik te maken van convenience artikelen. Deze zijn tegenwoordig namelijk ook heel goed toepasbaar in de professionele keuken! Het gebruik van dit soort producten maakt het voor de chef mogelijk één of meerdere stappen in de bereiding over te slaan. Dit is bijvoorbeeld handig bij gerechten die van oorsprong veel handelingen of tijd vergen, zoals een stoof of sauzen die lang in moeten koken. Door vanuit een basis fond of jus verder te bereiden, in plaats van deze helemaal ‘from scratch’ te maken, bespaar je een hoop tijd en mankracht. Zo hoeft de kwaliteit van jouw kaart dus niet te leiden onder het tekort aan personeel. Bij Hocras vind je daarom verschillende kwalitatieve sous-vide oplossingen op hoofdcomponent, ready to serve bijgerechten of desserts die met enkele handelingen meekunnen.

Geen producten gevonden voor deze selectie.

No waste to the next level

De ‘van kop tot staart koken’ filosofie wordt steeds meer doorgevoerd en is allang niet meer alleen weggelegd voor een sterrenzaak. Ook voor reguliere restaurants of cafés is dit namelijk goed toepasbaar! Zo maak je van de schalen van gamba’s of kreeft een smaakvolle vissoep, vormen botten en karkassen van vlees en kip een mooie basis voor sauzen en zijn resten van groenten perfect voor het bereiden van gladde crèmes. Voedsel wat je normaal weg zou gooien, inspireert nu tot nieuwe gerechten. Niet alleen goed voor het milieu, maar ook zeker voor jouw marges.

Benieuwd hoe jij no waste naar een hoger niveau tilt? Onze culinaire adviseurs vertellen het je graag.

Een eerlijk online visitekaartje

Het is inmiddels wel bekend dat gasten jouw restaurant vaak eerst online bekijken en dat een goede website en zichtbaarheid op social media belangrijk is. Hierbij is het wel van belang dat dat online visitekaartje goed past bij jouw fysieke restaurant. Want als de afbeeldingen op social media niet aansluiten bij de beleving die gasten zelf ervaren in het restaurant, kan dit alleen maar in je nadeel werken. Daarnaast is een representatieve bedrijfspagina op Google, een goed vindbare online menukaart en een online reserveringsysteem vandaag de dag een echte must!

Geen producten gevonden voor deze selectie.


Wij dragen graag bij aan jouw succes!

 

Ook dit jaar heeft Hocras weer leuke en leerzame events en workshops op de agenda staan. Maandelijks spelen we in op de actualiteiten en geven we je alternatieven, handvatten en inspiratie om jouw menukaart optimaal in te richten. Maar wij denken ook graag mee met een nieuwe kaart of invulling van een specifiek verkoopmoment, zoals een borrel- of wijnkaart. Benieuwd wat er de aankomende 4 maanden op de planning staat?

 

Hier vind je alvast alle data op een rij. Zo weet jij precies wanneer het mogelijk is om langs te komen voor persoonlijk advies en inspiratie.

Geen producten gevonden voor deze selectie.
Ik heb eenvraag